mandag 24. august 2009

Repitisjonsoppgaver side 19

Repitisjonsoppgaver.

1. Informasjons og samfunnskontakt vil si ”organisasjonenes planlagte kontakt med omgivelsene”.

2. For å sikre seg et godt omdømme, slik at folket er fornøyd med dem og muligens velger dem neste gang.

3. Informasjon og samfunnskontakt inkluderer all kontakt som organisasjoner har med omverdenen, mens PR er ment for å skape gode forbindelser mellom organisasjon og interessegruppe, aka reklame. Markedsføring er en organisasjons forsøk på å få så mange som mulig til å kjøpe varene deres.

4. Omgivelsene må tas i betraktning når en organisasjon skal finne ut hvem de vil ha effekt på, hvis de skal drive med informasjons og samfunnskontakt. De typiske omgivelsene kan deles inn i tre grupper: nærmiljø, journalister og offentlige myndigheter.

5. en interessent og en interessegruppe vil si de som har interesse om et bestemt emne.

6. Med ”Den offentlige meningen” mener vi meningen til folket. Hva Norges befolkning mener med ett eller annet.

7. Et PR-byrå er en organisasjon som spesialiserer seg i å kunne ta seg av kontakten en annen organisasjon har med omverdenen.

8. Omdømme er meningen folk har om noe/noen. Organisasjonens ”rykte”. Hvis et sykehus sender flere folk ut døde enn det de tar inn, får de et dårlig omdømme.

Ingen kommentarer: